Starý rok sme nechali za dverami a nový nám ponúka množstvo nových riešení, ktoré by nemali chýbať vo vašej online marketingovej stratégii pre rok 2017. Popularita sociálnych médií rastie a rok 2016 to len potvrdil. Facebook ako sociálna platforma dosiahol v treťom štvťroku 2016 až 1,79 mld. mesačných aktívnych používateľov. Videokanál Youtube sa pochválil s 1,3 mld. užívateľov. Je očividné, že sociálne médiá majú svoje miesto v online svete a firmy potrebujú vedieť, čo robiť, aby sa naučili používať rôzne platformy k svojmu prospechu, a tým zvýšili svoje šance na úspech v konkurenčnom prostredí.

Tri dôležité fakty o slovenskom užívateľovi

Skôr ako prejdeme na online trendy pre rok 2017 je dobré poznať to, čo máme doma. Veď väčšinu procesov budeme aplikovať na slovenského recipienta.

  • Po prvé: až 65 % slovenskej populácie používa smartfóny aj popri iných zariadeniach, ktoré vlastnia, takže hor sa na vývoj všetkých mobilných aplikácií.
  • Po druhé: internet neslúži už len na vyhľadávanie informácií, ale stal sa kľúčovým nástrojom v procese nákupu produktov online, to znamená slovenský zákazník je online zákazník.
  • Po tretie: online video je jednou z foriem obsahu, na ktoré sa ľudia dokážu naozaj sústrediť. Tu máme na mysli krátke videá. Na Slovensku používa mesačne YouTube 2,6 milióna užívateľov, preto by sme sa mali pripraviť aj na inváziu minivideí v roku 2017.

Smartfón náš každodenný

Byť online na každom kroku je povinná modlitba dňa. Smartfón dobehli klasické počítače a Slovensko je jedna z krajín, v ktorej sa mobily používajú viac, ako je európsky priemer.
Z hľadiska využitia spotrebiteľských zariadení máme dva hlavné trendy, a to zvýšený rast v akceptácií smartfónov v bežnom používaní a pokračujúca popularita mobilných správ. Podľa zistení globálnej investičnej spoločnosti KPCB tvorí Ázia viac ako polovicu celej globálnej užívateľskej smartfón základne. Je preto vysoko pravdepodobné, že trend, ktorý nastúpi v Ázií, dobehne o pár mesiacov aj Európu.

 

Zdroj: Smart Insights Mobile Marketing Trends statistics compilation

Rastúci význam mobilného marketingu a mobilných aplikácií

  • Viac ako 50% vyhľadávaní je uskutočnených cez mobilné zariadenia.
  • 91% používateľov Facebooku (aktívnych používateľov za deň) surfuje na mobilnom zariadení.
  • 80% príjmov z reklamy na Facebooku pochádza z mobilu.
  • 90% z mobilného mediálneho času trávia užívatelia v aplikáciách.

Ak si myslíte, že vás sa online netýka, tu je pár zaujímavých čísel, ktoré ukazujú, ako veľmi ľudia používajú online vyhľadávanie vzhľadom k jednotlivým odvetviam.

 

 

Social messaging

Ostaňme pri anglickom výraze social messaging. Ľudia si obľúbili súkromné správy viac ako aktívne zapojenie sa v rámci rôznych sociálnych platforiem. Súkromné správy sú tak populárne, že od februára 2016 dosiahla mobilná aplikácia WhatsApp 1 000 000 000 aktívnych používateľov.

 

Zdroj: DreamGrow

Musíme podotknúť, že štyri najobľúbenejšie messaging aplikácie, a to Messenger, WhatsApp, QQ Chat a Wechat majú širokú globálnu komunitu.

Firmy už začínajú využívať rastúci trend social messaging. V novembri 2016 Facebook oznámil inzerentom, že môžu využívať reklamu v Messengeri, ale musia upozorniť na svoju značku užívateľov v aktualitách. Kliknutím na túto reklamu bude reklama držať užívateľa priamo v okne chatu vo vnútri Messengera.

Firmy touto cestou budú môcť prostredníctvom mobilných aplikácií odovzdávať svoje posolstvo. Považujeme to za ďalšiu možnosť elektronického obchodovania.

Live stream

Krátke videá a live stream sa objavili v roku 2016 ako trendová záležitosť. Majú však obrovský potenciál, ktorý v roku 2017 ešte porastie.  Ich využite siaha do rôznych platforiem ako Facebook Live, YouTube Live, Periscope Pro či Instagram Stories.  

Prostredníctvom life stream-u získajú firmy veľký priestor na zviditeľnenie a brand building. Ide totiž o skvelý spôsob, ako zvýšiť povedomie o svojej značke a vybudovať komunitu. Video formáty sú veľmi vďačným online nástrojom, pretože si nevyžadujú toľko úsilia ako čítanie, vedia zabaviť a sú dostatočne interaktívne, aby si udržali pozornosť užívateľov.

 

 


Netreba zabudnúť, že video je prostriedok, ktorý nepriamo vzdeláva zábavnou formou. Majte na pamäti, že ľudia zapnú televíziu alebo venujú svoj čas zhliadnutiu videa vtedy, keď si chcú oddýchnuť a zrelaxovať.

 

 

Virtuálna realita

S videom sa popasujeme aj vo virtuálnej realite (VR). Práve VR sa totiž minulý rok dostala do povedomia, čo spôsobilo, že mnohé technologické firmy investovali do prístrojov a vizuálnych materiálov virtuálnej reality. GoPro vydala sériu VR klipov na Youtube. V minulom roku sa na trhu predstavila spoločnosť vTime, ktorá vytvorila prvú VR spoločenskú sieť, ktorá užívateľom umožňuje stretávať sa s rodinou a priateľmi na virtuálnych miestach. VR má predpoklady zmeniť spôsob, akým budú ľudia komunikovať navzájom prostredníctvom sociálnych médií. Preto môžeme v blízkej budúcnosti očakávať vysoký nárast produkcie VR súprav určených pre sociálne médiá.

Avšak budeme si musieť počkať, kým spoločnosti dosiahnu taký typ náhlavnej súpravy, ktorý bude aj po dizajnovej stránke bežne nositeľný a ľudia v ňom nebudú vyzerať komicky, doslovne v angličtine nebudú mať “dork factor”. Ďalšou prekážkou, ktorá by mohla pozastaviť rozvoj virtuálnej reality bude cena súpravy, práva tá bude totiž určovať či sa v roku 2017 VR skutočne stane trendom sociálnych médií.

Optimalizácia pre vyhľadávače + Content marketing

Vedeli ste, že až 57 % užívateľov má ako hlavný zdroj informácie online vyhľadávače? SEO stratégiám sa preto ani v roku 2017 nevyhnete. Definujme to ako prepojenie medzi tým technickým (čo sa páči vyhľadávačom) a tým, čo majú radi ľudia a vaši zákazníci. To znamená, spojenie optimalizácie pre vyhľadávače s obsahovým marketingom, platenými reklamami, email marketingom, stratégiou na sociálnych sieťach a dôkladnou analýzou získaných dát.

 



Obsah, mnohokrát označovaný ako “kráľ” v digitálnom marketingu, bude aj naďalej dôležitou súčasťou každej online marketingovej stratégie. Príliv
profesionálnych copywriterov a videotvorcov taktiež zvýši konkurencieschopnosť obsahového marketingu. Kľúčom k úspechu bude jedinečný,  vysoko kvalitný a interaktívny obsah.  Nastane obrovský dopyt po odborníkoch, ktorí majú vedomosti a skúsenosti v danej oblasti.

Umelá inteligencia

Podľa očakávaní Forrester Reseach sa očakávajú v roku 2017 trojnásobné investície do umelej inteligencie (AI). Zavedenie umelej inteligencie do sociálnych platforiem závisí od toho ako firmy zadefinujú svoje mediálne online stratégie a spôsob, akým komunikujú so svojimi zákazníkmi.

Umelá inteligencia začína plniť svoj sľub a vyvinulia sa do štádia, kedy sú značky roboty, ktoré poskytujú pomoc spotrebiteľom. Pravdepodobne ste už počuli o Apple Siri, Microsoft Cortana, IBM Watson či Facebook Chatbots. Zuckerbergova platforma je už teraz schopná do detailu odpovedať na otázky zákazníkov.

A čo to znamená pre firmy?

Prostredníctvom AI dokážu zabezpečiť svojim zákazníkom 24-hodinový servis 7 dní v týždni. Veľké spoločnosti, vrátane Google a IBM majú tiež ambície, aby ich služby boli rovnako relevantné pre zákazníkov.
AI môže pomôcť značke nielen komunikovať so svojimi zákazníkmi, ale zvýšiť krivku predaja a konverzií. Ľudia sa dožadujú kvalitného zákazníckeho servisu a zavedenie AI je perfektným riešením.

Ak chcete zvýšiť povedomie o svojej značke, je potrebné sa sústrediť na začlenenie týchto trendov do svojich mediálnych stratégií pre rok 2017. Tieto trendy vám umožnia integrovať nové nápady, ako osloviť staré, ale aj nové publikum, a tým zvýšiť predaj a návratnosť investícií.

 

Zdroje:

Smartinsights.com (1), Smartinsights.com (2), Smartinsights.com (3), Slideshare.net, Podnikajte.sk, Shoutmeloud.com