Hlavou tradičného CMS systému sú komponenty frontendu. Vďaka nástrojom ako frontend framework a templating systém môžeme zobraziť a poskytnúť obsah na požadovanej platforme. Tento zaužívaný postup je však v mnohých bodoch obmedzujúci. Aj preto je súčasným trendom práve Headless CMS.

Čo je to bezhlavý redakčný systém?

Jednoducho povedané vývojári sa rozhodli oddeliť hlavu od tela – frontend (webstránka) od backendu (úložisko obsahu). Oddelenie prezentačnej časti od redakčného systému je šikovným ťahom, ktorý umožňuje vývojárom zlepšiť používateľskú skúsenosť a zároveň zaistiť webu potrebnú flexibilitu. Implementáciou architektúry oddeleného redakčného systému – headless CMS je zároveň možné publikovať jeden obsah na rôznych zariadeniach.

Ako to funguje?

Predstavte si, že spravujete e-shop. Máte zaplatenú doménu, prispôsobené používateľské rozhranie a stránka je responzívna pre desktop verziu aj pre mobilné telefóny. Vzhľadom na to, že na svojom webe neustále pracujete potrebujete jemne zmeniť dizajn a pripojiť k nemu i mobilnú aplikáciu. Za normálnych okolností je potrebné upraviť a prispôsobiť databázu resp. CMS ktorý poskytuje dáta z databázy na to, aby sa mohlo pripojiť ďalšie zariadenie.

porovnanie tradicneho cms a headless cms

Porovnanie klasickej architektúry redakčného systému s Headless CMS

S oddelenou architektúrou redakčného systému to však robiť nemusíte. Je dôležité uvedomiť si, že každé zariadenie – desktop, mobil i aplikácia so serverom komunikuje na inom princípe. Aby ste nemuseli komplikovane a zdĺhavo programovať headless CMS umožňuje aby s jednou databázou komunikovalo viacero zariadení. Preto ak k svojmu e-shopu chcete pripojiť i aplikáciu, stačí ak pripravíte dizajn a zabezpečíte jej fungovanie.

Takmer bezhlavý CMS

Tento spôsob použili aj vývojári Magenta, najväčšej e-commerce platformy, v snahe urýchliť nákupný proces. Vďaka tomuto modernému princípu je možné integrovať informácie o nákupnom procese, adrese či objednávkach, do akéhokoľvek zariadenia, na ktorom si používateľ pozerá obsah stránky. Na rovnakom princípe funguje aj portál New York Times, ktorý má na svojom webe formulár pre e-mailovú adresu robenú v tomto štýle.

Bezhlavý CMS nemusí byť primárne určený len pre e-shopy. Je možné ho využiť pri “Load more” buttonoch a v podstate všade, kde nie je potrebné načítavať celý obsah webu, ale len jeho časť.

Benefity Headless CMS

Bezpochyby najväčším benefitom je možnosť zobraziť a sprístupniť obsah na viacerých zariadeniach bez dodatočného rozširovania či kódovania už existujúcej databázy. Z pohľadu zákazníkov nakupujúcich online je  bezhlavý redakčný systém veľmi user-friendly – návštevníkom e-shopov zjednodušuje online nákupnú skúsenosť. Oddelenie obsahu a prezentačnej zložky stránky rovnako umožňuje implementovať rôzne technické vylepšenia na rôzne platformy a tým chrániť informácie v databázach.

ako funguje headless cms?

Investícia do budúcna

Hoci znie tento spôsob skutočne lákavo, treba si zachovať triezvy pohľad. Všetky riešenia, ktoré nám v budúcnosti môžu uľahčiť život, si vyžadujú precíznu prípravu a množstvo práce. Implementovať headless CMS je z programátorského pohľadu náročný krok. Z tohto dôvodu je vhodnejšie využiť oddelený redakčný systém pri veľkých webových stránkach s obrovskými databázami produktov, kontaktov či objednávok. Tým, že je databáza oddelená, ostávajú všetky informácie v nej nedotknuté a to aj v prípade, že sa rozhodnete rozšíriť svoj web aj na iné platformy

Prečo implementovať headless CMS?

Implementovať headless CMS je náročné síce náročné z programatorskeho i časového hľadiska. Jeho prínos však ocenia najmä tie stránky, ktoré sa snažia na viacerých platformách prezentovať svoj obsah. Centralizáciou obsahu a jeho distribúciou v univerzálnom formáte je možné spravovať všetky vaše platformy z jedného rozhrania.

Zaujala vás bezhlavá architektúra redakčného systému a chcete vedieť, či sa hodí i pre Váš web? Ozvite sa nám a spoločne nájdeme riešenie.