Mrte. Slovíčko, ktoré hneď na úvod vystihuje, koľko “how to” článkov bolo o ideamakingu napísaných. Ako byť kreatívny? Ako naštartovať svoju kreativitu? Ako, ako, ako. Nuda. Rozhodol som sa to teda poňať z opačnej strany. Ak ťa zaujíma, aké najväčšie chyby robia ľudia, keď vymýšľajú idejky a ako to robiť ako hrdina, čítaj ďalej. Na záver si budeš môcť level svojej kreativity otestovať.

“Bože, to mám fakt spraviť reklamu na takýto produkt?” (wrong!)

Predstav si, že sedíš v luxusnej reštaurácii a môžeš si vybrať z 200 lákavých jedál chutí z celého sveta. Rozhodovať sa zrejme budeš dlhšie, ako keď máš na výber v pohostinstve U starej mamy z maďarského gulášu, bryndzových halušiek a čevapčiči. Ak ti povedia, že „cieľová skupina sú všetci a komunikácia je úplne na tebe”, nie je to dream brief, ako by si si mohol myslieť. Teš sa z limitov, ktoré ti klient dáva, lebo práve tie v tebe prebúdzajú kreativitu a bičujú tvoj výkon na vrchol.  

Aby si mal predstavu, o čom hovorím, pozri článok od stratéga Pavla Minára, ktorý pre Stratégie ukazuje niekoľko na prvý pohľad nudných briefov, z ktorých sa vykľuli veľmi pekné kampane.

Ak chceš úspešne tvoriť, už nikdy nepouži výraz “to sa nedá”.

Kreatívny sa musíš narodiť. (wrong!)

Ako povedal švédsky psychológ Anders Ericsson – kreativita je sval.

“Bože, už nad tým sedím hodinu a nič som nevymyslel/a. Nevládzem, proste to neviem.” Aj takéto múdrosti som už počul.

Mnoho skvelých vecí prišlo po dlhých dňoch, týždňoch, mesiacoch bezvýsledného premýšľania. Nezáleží na tom, či hovoríme o reklame s Van Dammeom (takýto komentár som k nej našiel )

 

alebo o Edisonovej žiarovke. Nápad treba vysedieť.  Pre kreatívca je dôležitá predstavivosť, inteligencia, rozhľad, slovná zásoba… Byť kreatívny sa ale môže do istej mieri naučiť každý, kto je na to dostatočne odhodlaný. Nikdy sa nevzdávaj, nikdy nepoľavuj, padni, vstaň, padni lepšie a všetky tie ostatné veci z facebookových stránok Svet bohatých, Motivačné citáty atď…

Cvičte, vymýšľajte, čítajte inšpiratívne knihy, pomáhajte si slovnými hračkami a obklopujte sa lepšími ako ste vy.

Boostujte svoju kreativitu. Skúste sa napríklad každý večer pred spaním zahľadieť na úplne obyčajný predmet. Môže to byť pero,  lampa, kniha, whatever. V rýchlosti si pri pohľade naň začnite hovoriť náhodné slová tak, aby s ním nemali žiaden súvis. Spočiatku to možno pôjde ťažšie, postupne sa do toho ale dostanete.

Čím dlhšie makáš, tým skôr blikne žiarovka (wrong!)

V predchádzajúcom bode som hovoril ako sa netreba vzdávať, teraz som to však zaradil medzi bullshitové podnadpisy. Uveďme si to teda na pravú mieru. Makať treba. Treba si však nájsť čas aj na oddych. Austin Kleon vo svojej knihe Kradni ako umelec opisuje, že myseľ prichádza na lepšie nápady práve vo chvíľach, keď ju nepushujeme do aktivity. Efektívne je dávať si medzi intenzívnym kreovaním prestávky na kreovanie podvedomé. Potom sa často stáva, že na super nápad príde pri chôdzi, v sprche alebo na toalete. Niekedy pomáha, ak robíš na viacerých zadaniach naraz. Hneď, keď ťa jedna vec otrávi, môžeš sa nadchnúť pre druhú. Toto je ale výsostne individuálna záležitosť. Niekomu to takto môže vyhovovať, iný sa bude biť do pŕs, že najefektívnejšie je fokusovať sa len na jedno konkrétne zadanie.

Ak chceš mať prehľad v online svete, musíš byť na sociálnych sieťach 24/7 (wrong!)

Pod multitaskingom z predchádzajúceho bodu by si si mohol sebauspokojujúco predstaviť skrolovanie tvojej obľúbenej sociálnej siete. Preto ti to tu explicitne napíšem. Nie, ak chceš mať prehľad o digitále, robíš v reklame, si markeťák alebo kreatívec, neznamená to, že musíš mať v prehliadači non-stop otvorené okno s fejsbučíkom a reagovať na každé zavibrovanie mobilu.

Aaaa práve zavibroval. Odolal som. 😀

Z vlastnej skúsenosti viem, že urobím ďaleko viac, keď sa dokážem od novodobej závislosti odstrihnúť. Neboj, instagramová fotka spolužiačky zo strednej v podprsenke, ktorú si 3 roky nevidel, ti pravdepodobne aj tak neujde.  Na druhej strane sa sociálne siete dajú použiť aj ako veľký zdroj inšpirácie. Určite followuj slovenské aj zahraničné reklamky, kreatívne štúdiá a všetkých ostatných, od ktorých sa môžeš učiť.

Užitočným pomocníkom je aj Google Alert, ktorý ťa upozorní na novinky z oblasti, ktorej sa venuješ.

Máš nápad, nepovieš ho však radšej nikomu. Bojíš sa, že ťa vysmejú. (wrong!)

Aj tí najlepší kreatívci, ktorí majú osvedčené postupy, sa občas utnú. Hovor ľuďom o svojich nápadoch. Keď prezentuješ ideu niekomu, hocikomu, je najdôležitejších prvých 5 sekúnd. Nič viac ti ako feedback netreba. Môžu sa stať len dve veci:

  1. Ticho

Toto nemá rád žiaden kreatívnec. Nápad je pravdepodobne zlý, nepochopený alebo sa nepáči. Treba jednoducho vymyslieť niečo iné.

  1. Wow, super

Dobrá práca, si na koni! Už len dopracovať a bude to top.

Pri úspechu si príliš neuleť, ale ani sa nedaj odradiť neúspechom. Neboj sa prezentovať svoje nápady aj keď “dostaneš ticho” niekoľkokrát po sebe. Zároveň však buď prvým fanúšikom svojej práce. Vymýšľaj až dovtedy, kým nepríde niečo, čo sa ti bude páčiť. Taká tá “safe cesta” stačí len málokedy.

Kreatívne = absolútne originálne (wrong!)

Ako sa hovorí, všetko už bolo vymyslené. Umenie kreatívca nie je biť sa s veternými mlynmi a vymýšľať koleso. Naopak. Inšpiruj sa najlepšími. Používaj osvedčené techniky. Spájaj nespojiteľné, prekvapuj, switchuj a bav. Ako hovorí Michal Pastier, nad ideou treba rozmýšľať, ako keby si už išiel robiť case study. Začať dôkladným spracovaním briefu a insightu, myslieť v širšom rozmere. Viem túto ideu aplikovať na rôzne médiá?
Ak si od niekoho požičiaš myšlienku a zveľadíš ju, nie je to krádež. Zapisuj si nápady a inšpirácie. Dobrý ideamaker je často zároveň aj copywriterom. Neznamená to však, že nevyhnutne musíš mať vo vrecku zápisník. Jednoducho si znač nápady do mobilu. Stavím sa, že ten máš pri sebe vždy.

Vždy dáš na rady ostatných (wrong!)

Posledný, siedmy zabijak kreativity je priamo spojený s týmto článkom. Nik nemáme patent na múdrosť. Vyber si hrozienka z koláča. Zober si z tohto článku to, čo ťa obohatí a aplikuj to na čokoľvek, čo vymýšľaš. Skúšaj to znova a znova. Verím, že to dáš. 😉

Ak sa ti to ani po všetkom úsilí nepodarí, nezúfaj. Stále to môžeš hodiť na nás, hrdinov zo ZoneMedia.

At your service!

Sľúbený bonus: Vyskúšaj si svoju kreativitu. Dokážeš nakresliť jedným ťahom 4 rovné čiary tak, aby si spojil všetkých 9 bodov?