Od príchodu Facebooku či Instagramu uplynul už nejaký ten čas. Z miesta, primárne určenému na komunikáciu s rodinou či priateľmi, sa postupne stal vojnový priestor, kde značky bojujú o pozornosť cieľovej skupiny. Zlomový bol rok 2016 - algoritmus znížil zobrazovanie komerčných príspevkov v organickom vyhľadávaní na 30%. To bol však len začiatok. Čo všetko sa deje na sociálnych sieťach teraz? A ako to ovplyvní aj vašu stratégiu? Čítajte ďalej.

Adios prieskumník, málokomu z nás bolo potešením

Od októbra minulého roku Facebook premiestňoval príspevky firemných profilov a stránok do Prieskumníka. Keďže feedback na raketu bol zo strany používateľov jednoznačný, Facebook sa ju rozhodol stiahnuť. Let raketky tak netrval ani 4 mesiace. Hoci táto správa potešila bežných užívateľov i firemné profily, social media manažéri sa však budú musieť obracať. Organické vyhľadávanie a zobrazovanie komerčných príspevkov v Novinkách ovláda nový algoritmus. Ako a prečo?

,,Facebook bol vždy o osobných spojeniach”

Aj Mark Zuckerberg si všimol, že účel Facebooku naberá iný smer, ako mal pôvodne určený. Interný výskum ukázal, že reklamný obsah vytláča väčšinu “osobných momentov”, ktoré by mali ľudí spájať. Projektový tím dostal jednoduchú úlohu – vyberať používateľom relevantný obsah, ktorý vytvára zmysluplné sociálne interakcie.

O čom však je táto sociálna politika? Skutočne Facebooku záleží na budovaní a udržiavaní medziľudských vzťahov? Alebo ide len o ťah ako priniesť tejto sociálnej sieti väčší zisk z platených reklám? Tak či onak, ak chceme aj naďalej budovať vzťahy s cieľovou skupinou, musíme sa naučiť ako tieto zmeny využiť vo svoj prospech.

Umiestnenie príspevkov v Novinkách

Priestor v Novinkách je obmedzený. Nový algoritmus filtruje jednotlivé príspevky na základe predpokladaných interakcií. Jednoducho povedané, ak má váš príspevok potenciál byť šírený medzi používateľmi sám, vyhrali ste. Na rozdiel od predošlých pasívnych interakcií sa teraz zameriava predovšetkým na tie aktívne – napríklad komentáre, či zdieľania a celkový engagement.

Ak vychádzame z prehlásenia Zuckerberga o osobných a personalizovaných príspevkoch, musíme zmeniť spôsob, akým tvoríme obsah. Namiesto snahy vytvoriť atraktívny príspevok s čo najväčšou popularitou sa sústreďme na to, ako ho spraviť čo najosobnejším. A hodným diskusie.

Posty, ktoré generujú konverzácie medzi ľudmi sa zobrazia v Novinkách vyššie. Napríklad live streamové videá sú ideálnym prostriedkom vedúcim k diskusii medzi používateľmi Facebooku kdekoľvek na svete. Aj preto majú live streamy až 6x viac interakcií ako klasické formáty videí.

Povedzme dovidenia Engagement bite stratégiám

,,Daj like, ak si vodnár”, ,,Označ priateľa, ktorý neje mäso.” Ak patríte medzi fanúšikov podobných postov, rozlúčte sa s popularitou. Vlastne na to úplne zabudnite. Facebook vychádza z prieskumov, kde používatelia uvádzajú podobné taktiky ako najnajvýš otravné. 

Táto zmena algoritmu v organickom vyhľadávaní súvisí so snahou zredukovať šírenie nepravdivých správ a menej kvalitných online skúseností. Takéto posty považuje Facebook za irelevantné, pretože nespĺňajú hodnoty News Feedu – autenticita a informačná hodnota. Rovnako aj falošné príspevky – napríklad tzv. “akože videá” algoritmus odsunie do zabudnutia. Niektoré stránky využívali tento trend v snahe zmiasť používateľov a získať tak väčšiu traffic na webe.

Čo znamenajú tieto zemny pre social media marketing?

Angažovanosť na facebookových stránkach od začiatku roku 2017 klesla o 20%. Na druhej strane nároky na kvalitu a relevantnosť obsahu rapídne vzrástli. Čo to znamená pre značky?

      Postujte menej

Menej časté uverejňovanie príspevkov vyvoláva až 3x väčšiu angažovanosť. Prečo?

Menšia kvantita = väčšia kvalita.

Namiesto veľkého množstva nekvalitných postov vytvárajte také, ktoré spájajú ľudí. Ak dáme ľuďom spoločnú tému, budú sa medzi sebou rozprávať – generovať interakcie, komentovať a zdieľať. Okrem skutočne osobných a autentických postov vsaďte na krátke popisy, ktoré hovoria o pravom zmysle príspevku, vynechajte zbytočné promo klišé, ako napríklad – ,,Klikaj a nakúp výhodne už dnes”

 

 

 

    

Influenceri

Nechcete sa vzdať organického vyhľadávania? Využite influencerov. Tieto social media celebrity majú verné a rozrastajúce sa publikum, ktoré z vlastnej iniciatívy ich posolstvá. Influenceri málokedy používajú platené reklamy, sprostredkujú len vlastné skúsenosti s konkrétnym produktom, alebo prezrádzajú pikošky zo svojho súkromia. Veď predsa väčšinu z nás zaujíma, čo robí ten druhý 😉

Ak sa rozhodnete pre influencera, vyberajte si, koho oslovíte. Mala by to byť osobnosť, ktorá je známa vašej cieľovej skupine, pozná váš produkt a má vlastnosti, ktoré sa zhodujú s povahou vašej značky. Dajte si tiež pozor, akým spôsobom prišla táto celebrita k takému počtu followerov. V dnešnej dobe si množstvo influencerov sledovateľov kupuje, aby ich profil pôsobil relevantnejšie. 

 

Instagram a veeeeeľa stories

Aj Instagram vstrebal Facebookový algoritmus a limitoval počet zobrazovaní vašich príspevkov na “úbohých” 10% . Teda ak máte 10 000 sledovateľov váš príspevok sa zobrazí len v 1 000 news feedoch. Ako zostať na očiach aj napriek týmto krokom? Odpoveď: Insta Stories. Prečo? Viac ako 300 miliónov používateľov denne, čo je takmer dvakrát viac ako má SnapChat fungujúci na rovnakom princípe. Navyše čím viac interakcií majú sledovatelia s vašimi Insta Stories, tým je väčšia pravdepodobnosť, že algoritums zobrazí vaše príspevky v ich novinkách.

Účinným spôsobom ako udržať pozornosť sledovateľov je zapojenie zábavných ankiet, alebo možnosti Swipe up. Tá nanešťastie funguje len pre profily s počtom followerov nad 10 tisíc, alebo si budete musieť zacvakať. 

Nechajte sa inšpirovať vašimi sledovateľmi. Pýtajte sa ich, zaujímajte sa, rozprávajte sa s nimi.

Všetky zmeny vo fungovaní dvoch najpopulárnejších sociálnych sietí majú veľký dopad na to, ako sme tvorili social media stratégie. Neexistuje jednoznačný návod, ako obísť algoritmy a byť stále na očiach, Facebook si totiž vyberá, čo používateľom ukáže. Čo robiť, aby naša práca nestrácala zmysel? Naučme sa počúvať svoje publikum. Tvorme príspevky tak, akoby sme ich tvorili pre svojich priateľov, rozprávajme sa s fanúšikmi a dajme im to, čo chcú. Ak chcete byť na sociálnych sieťach úspešní aj naďalej, myslite ako bežný používateľ. Netrúfate si postaviť sa algoritmom sami? Napíšte nám, my to zvládneme 🙂